09/09/2024- Op de Nederlandse luchthaven Amsterdam Airport Schiphol worden reizigers met verminderde mobiliteit vanaf deze week door zelfrijdende rolstoelen naar hun gate gebracht.

Met deze innovatie wil Schiphol de zelfstandigheid van deze reizigers vergroten en het reizen zo makkelijk mogelijk maken. Tien autonome rolstoelen van WHILL rijden een jaar lang rond op de luchthaven, om ze uitgebreid te testen in de praktijk.

 

Gratis dienst

De dienst is gratis en vooraf reserveren is niet nodig. De rolstoelen staan klaar op drie locaties in Lounge 2 en 3, vlak na de paspoortcontrole. Dit is in het non-Schengengebied met voornamelijk intercontinentale bestemmingen. Reizigers kunnen eenvoudig instappen, hun gordel omdoen en een gatenummer selecteren. De rolstoel rijdt er dan zelfstandig naartoe. Na aankomst bij de gate stapt de reiziger uit en rijdt de rolstoel zelf terug naar het startpunt.

De zelfrijdende rolstoel heeft een bagagerek aan de achterzijde waar de handbagage in geplaatst kan worden. De rolstoel beschikt over sensoren die rekening houden met andere reizigers, obstakels en de omgeving. Er zit een noodknop op de rolstoel en een stoelriem om de veiligheid te garanderen.

“Reizigers met verminderde mobiliteit willen zich graag zelfstandig over de luchthaven bewegen. De zelfrijdende rolstoelen maken dat mogelijk, zonder dat een assistent hoeft mee te lopen. Deze innovatie is een belangrijke stap in onze voortdurende inspanningen om de luchthaven voor iedereen toegankelijk te maken”, aldus Patricia Vitalis, Executive Director Operations bij Schiphol. “Maar als reizigers toch behoefte hebben aan persoonlijke assistentie, kan dit ook nog steeds en wordt dit verzorgd door Axxicom Airport Caddy”.

Foto’s @ Schiphol Media